Doelstellingen


LEERPLAN: 

Verpleegkunde 4de graad BSO,D/2004/0279/050. 


LEERPLANDOELSTELLINGEN: 

Kerncompetentie 1: De beginnend ‘gediplomeerd verpleegkundige’ is competent om gegevens over het menselijk functioneren, de ziekteverschijnselen en reacties op ziekte(n) en de behandeling ervan over en bij de zorgvrager systematisch te verzamelen en te rapporteren.
  • Je verzamelt op een systematische wijze gegevens over ziekteverschijnselen en reacties op ziekte(n) en de behandeling ervan bij de zorgvrager. 
  • Pathologie en behandelwijzen, ziektebeleving, zelfstandig selecteren en ordenen van gegevens.

Kerncompetentie 2: De beginnend ‘gediplomeerd verpleegkundige’ is competent om in samenspraak vanuit reële of potentiële verpleegproblemen, verpleegkundige zorg te plannen.  
  • Je definieert verpleegproblemen/ verpleegdiagnosen bij een zorgvrager. 
  • Problemen voor een multidisciplinaire aanpak 
  • Pathologie 
  • Je formuleert verpleegdoelen gerelateerd aan de verpleegproblemen/verpleegdiagnosen van de zorgvrager. 

WERKVORMEN: 
  • zelfstandig leren
  • oefeningen
  • leerspel (kruiswoordraadsel) 

DIDACTISCHE PRINCIPES:
  • Aanschouwelijkheidsprincipe: Er werd aanschouwelijk materiaal ingeschakeld op de klassite, bv. filmpjes, afbeeldingen. 
  • Activiteitsprincipe: De klassite biedt de mogelijkheid tot het maken van oefeningen (verwerving) aan en zal de studenten op die manier tot activiteit stimuleren. De studenten kunnen ook meerdere fimpjes bekijken. Tijdens het bekijken van het filmpje van het tv-programma 'Koppen' worden ze gestimuleerd om te bedenken in welke fase de 2 personen met dementie zich bevinden.  
  • Belangstellingsprinipe:  Door de toenemende vergrijzing is dementie steeds meer aanwezig in onze maatschappij. Voor de studenten zelf is het nog een 'ver-van-mijn-bed-show', maar de kans is groot dat elke student wel een persoon met dementie kent. Het thema 'dementie' zal op die manier dan ook aansluiten bij de leefwereld van de studenten. De studenten zijn opgegroeid met de computer. Door de leerstof aan te bieden aan de hand van een klassite, kan de interesse van de studenten toenemen. 
  • Herhalingsprincipe: De studenten kunnen de klassite op hun eigen tempo doorlopen en hebben de mogelijkheid om de hoofdstukken zoveel als nodig te herlezen. Dit geldt ook voor de oefeningen. 
  • Differentiatieprincpie: De studenten kunnen de klassite op hun eigen tempo doorlopen.
  • Beperkingssprincipe: Dementie is een syndroom dat meer dan 50 verschillende vormen bevat. Ik heb ervoor gekozen om op mijn klassite niet uit te wijden over de verschillende vormen van dementie en heb zo de leerstof beperkt. 

ICT-DIAMANT: 
  • De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT-ondersteunde leeromgeving. Dit kunnen de studenten op de klassite doen door middel van 2 educatieve oefeningen. 
  • De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde omgeving. De studenten kunnen de klassite doorlopen en op die manier nieuwe leerinhouden verwerven en verwerken. Hierbij zal de computer als het ware de rol van de leerkracht overnemen.